Gisteren kreeg ik het boekje "Brieven aan jonge ouders." in de bus. Toevallig stonden onderstaande, leuke artikels over taalontwikkeling erin. Het eerste gaat over de taalverwerving en taalcompetentie bij peuters en kleuters. Het tweede is eerder een prachtig voorbeeld van de conceptualiserende functie van taal.
Er staan mooie voorbeelden in van nieuwvormingen en geeft weer hoe makkelijk kinderen verbanden leggen door taal.
Als leerkracht (en/of moeder) krijgen we hier dagdagelijks mee te maken. Het is telkens opnieuw een bewijs hoe ingenieus die kleintjes omgaan met taal en hoe rijk hun woordenschat eigenlijk is.
Soms vind ik het zelfs jammer dat deze hoeveelheid aan prachtige woorden na een tijd verloren gaat.
Maar ja, het is en blijft immers een leerproces.
niet bekend. (2013). Taalontwikkeling: Na zijn tweede verjaardag. Brieven aan jonge ouders, 13/23&24 maanden, 6
Els. (2013). Taalontwikkeling: Springen met zonder voeten. Brieven aan jonge ouders, 13/23&24 maanden, 7
Geen opmerkingen:
Een reactie posten